Periodiek Medisch Onderzoek (PMO) laten uitvoeren?
Een Periodiek Medisch Onderzoek (PMO) is een goede oplossing om het ziekteverzuim omlaag te brengen. Waarschijnlijk weet u wel hoe hoog het ziekteverzuim is binnen uw organisatie. Bij een PMO wordt periodiek de gezondheid van uw werknemers gecontroleerd om zo vroegtijdig gezondheidsrisico’s te herkennen. Wanneer u het ziekteverzuim binnen uw organisatie al met 1% omlaag brengt, kunt u daar veel geld mee besparen.
Een periodieke keuring is dus een goede oplossing om het ziekteverzuim omlaag te brengen. Volgens de Arbowet (artikel 18) bent u als werkgever verplicht om een PMO aan te bieden aan uw werknemers. De werknemer mag zelf bepalen of hij/zij gebruik maakt van het aanbod.
Wat houdt een Periodiek Medisch Onderzoek precies in?
De basis van een Periodiek Medisch Onderzoek (PMO) bestaat uit de volgende onderdelen:
- Controle van de urine op 7 waarden;
- Cholesterol meten (vingerprik) LDL, HDL, Triglyceriden en ratio;
- Meten van de bloeddruk;
- Meten van het gezichtsvermogen;
- Uitgebreide gezondheidsanalyse;
- Nabespreking met medisch consulent.
Bekijk hier de beschikbare pakketten.
Wilt u het Periodiek Medisch Onderzoek (PMO) aanpassen aan de specifieke bedrijfssituatie? Dan kunt u in overleg met Keurdokter het onderzoek uitbreiden met extra testen zoals:
- Het invullen van een vragenlijst, over werk en welzijn;
- Gesprek met de arts;
- Audiometrie (gehoortest);
- Laboratorium analyse van 20 bloedwaarden;
- Verrichten van een ECG;
- Verrichten van een longfunctietest.
Deze keuring kan door het gehele land plaatsvinden, op een van de locaties van Keurdokter of bij u op het bedrijf.
Voor elke keuring heeft de arts ongeveer 30 – 45 minuten (afhankelijk van de pakketkeuze) nodig. Tijdens de keuring wordt eventueel bloed geprikt wat door ons laboratorium wordt onderzocht. Zijn er sterk afwijkende waarden gevonden dan wordt, zodra de uitslag bekend is, direct telefonisch contact met de betreffende medewerker opgenomen. Indien nodig worden de uitslagen naar de desbetreffende medewerker doorgestuurd, zodat hij/zij contact kan leggen met de huisarts en direct de uitslagen daar kan overhandigen.
U kunt er op vertrouwen dat Keurdokter uiterst zorgvuldig omgaat met uw gegevens. Wij maken nooit gebruik van geautomatiseerde systemen voor besluitvorming van keuringen bij betrokkenen. Wij werken met een dossiersysteem wat al sinds 2016 NEN 7510 gecertificeerd is.
Wilt u meer informatie over een PMO voor uw organisatie? Vul dan ons contactformulier in of bel naar 0228 – 543 903.
Locaties Keurdokter: Almere, Andijk, Heerhugowaard, Hoorn & Zaandam.